roninafrika.reismee.nl

toch nog internet

Kom je terug met de taxi van een internet cafe 30km verderop en 3 uur verder blijkt internet gewoon weer te werken, lekker dan. Maar goed, nu tijd voor een wat uitgebreider verslag.

Sinds maandagavond zit ik dus bij Chez Salim een campement bij Lac Rose, 30km van Dakar. Heb een klein rond huisje met airco, een zwembad en het eten is hier eenvoudig maar prima, nog niet ziek geweest of i.d. dus zal wel goed ziijn. Inmiddels is iedereen ongeveer gearriveerd en gaan we morgen starten met een ritje van ca 50 km. Klinkt kort maar gezien het wegdek wat ik hier gezien heb zal de afstand wel wat langer zijn met al dat geslinger om allerlei kuilen en gaten heen. Het slechte wegdek is ook een voordeel, de autos rijden nml niet hard maar rijden vanwege de kuilen naast de weg, dus is het asfalt voor ons.

Vooral de dorpjes en het stadjewaar ik geweest ben doen erg hectisch aan met overal mensen, kleine winkeltjes en ambachten die buiten worden uitgevoerd. In de dorpjes en steden kun je redeljk vrij rondlopen zonder al te veel te worden lastiggevallen, behalve dan bij de uitgang van ons verbljf. Gisteren heb ik een lokaal ziekenhuisje bezocht waar ik een rondleidiing kreeg. Het was donderdag dus, inentingsdag voor polio, er zaten dan ook ca 40 vrouwen buiten op de grond te wachten met hun babys op inentingen. Privacy is hier nog geen ingeburgerd begrip want alles gebeurt in het openbaar, inentingen, consults. geboortes gaan nog net achter een deur maar toen ik daar binnenkwam was een dame nog maar net bevallen.

De chef van hethospitaal nog even ontmoet en hij blijkt echt een local hero te zijn, altijd beschikbaar en sinds ziijn komst is het aantal sterfgevallen door malaria en tbc tot vrijwel nihil gedaald. Het hospitaal is opgestart met behulp van de oprichter van de Parijs-Dakar Rally.

Blijft wel een echt afrikaans tafereel, vrouwen wachten buiten op de grond met babys al borstvoeding gevend, katten door het ziekenhuisje, bedden met gaten in matrassen (of andersom) etc. Volgens mij zag ik nog ergens een hondepoot of i.d. liggen, zal wel iets anders zijn geweest. In het ziekenhuis kun je tevens een geboorteakte krijgen.Voor ons normaal maar in Senegal is het sinds kort verplicht. Blijkbaar heeft 60% vd bevolking geen birth certificate, en kan dus ook niet naar school. Dat schiet lekker op dan.

Well morgen dus vertrekken. Wordt wel tijd na 4 dagen wachten. Weet niet wanneer er weer verbinding is maar dan doe ik verslag van de eerste rit(ten)

Matthé

Veel plezier en rij veilig

peter

Hey bro, leuk te lezen, veel succes met de eerste kms, en lukt het even niet, genoeg voor de boeg om te oefenen!

Brigit

Ha Ron,
De start in Afrika ziet er veelbelovend uit. En geen ziekte verschijnselen is ook mooi meegenomen. Heel veel plezier toegewenst uit een mistig Woerden.