roninafrika.reismee.nl

Best gevaarlijk nog zo een rustdag

Vandaag de laatste rustdag in Ouaga en morgen dus weer op de fiets. Daar ben ik wel weer aan toe. Ouaga is niet bijster interessant, een enorme stad van 1,5 mln mensen, maar zonder hoogbouw dus erg uitgestrekt. Er is geen echt centrum dus alles lijkt op elkaar. Het is ontzettend druk met scooters, fietsers, autos en taxi's en alles rijdt kriskras door elkaar. Taxichauffeurs rijden als gekken, een file voor een stoplicht bestaat voor hen niet, gewoon even een tijdje spookrijden over de andere baan en dan op het laatste moment invoegen, of geheel vooraan aan de rij gaan staan, half op het kruispunt.

De Grand Marche stelde niet veel voor maar de supermarkt daarentegen was weer een luxe om doorheen te lopen. Schappen met voedsel, drank en het gebruikelijke spul, maar dan met vaste prijs, dus niet eindeloos onderhandelen over de aankoop van een hele banaan of wat nootjes. Alhoewel veel duurder ook wel weer eens lekker.

Wel interessant was het Artisian centrum dat ik bezocht. Hier zijn de lokale kunstenaars aan het werk met houtsnijwerk, bronze, metaal, batik etc.

Leuk om te zien hoe het gemaakt wordt en om de makers te ontmoeten.
Uiteraard is alles te koop maar minder hectisch dan op een markt. Veel te veel gekocht weer...

De geijkte musea heb ik links laten liggen en heb de lokale voetbalstadions bezocht. Weer eens wat anders.

Het grootste Stade 4 Aout kan 40.000 toeschouwers herbergen en zag er redelijk modern uit. Eigenlijk mocht ik er niet in maar na wat aandringen kon de bewaker toch wel een uitzondering maken.
Daar ook nog wat spelers ontmoet die net klaar waren met trainen. Geen idee van welke club maar als je in het grootste stadion van Burkina traint waren het vast wel héle bekende en beroemde spelers :).

's avonds ging ik met Bill en Edwin een pizzatje halen in de stad. Met de taxi uiteraard en het was savonds zowaar nog veel drukker dan overdag. De pizza was goed al duurde het wat lang en begrepen ze maar niet dat we 4 pizzas bestelde voor maar 3 personen. We hadden nogal honger. Maar na een keer of 4 navragen, nog een keer opschrijven en toch nog een keer navragen of het wel goed was, begrepen ze het dan toch en konden we de pizza's verorberen. Overigens in Afrika alleen maar goede en lekkere pizza's uit de houtoven gegeten. Daarvoor hoef je dus niet helemaal naar Italie.

Terug naar het hotel met de taxi. We waren er bijna toen de chauffeur een verkeerde afslag nam. Dan maar weer terug en recht de kruising van een oerdrukke weg over steken. Het was een keer te verwachten maar er knalde een motor met twee opzittenden keihard recht op de taxi. De motor en bestuurders vlogen over de taxi, ca 20 meter door de lucht en kwamen met een grote vonkenregen verderop weer neer. Dat was effe schrikken. Een bestuurder krabbelde op maar de andere bleef liggen. Binnen enkele seconden stonden er minimaal 100-200 man omheen. De eerste seconden verbaasd in de taxi bleven zitten en daarna uitgestap. Edwin moest de deur wat ontwrichten om het open te doen. Het voelde niet helemaal goed maar we hebben de taxichauffeur, die even terugkwam om de schade op te nemen, betaald en zijn toen maar weggegaan. Je weet niet wat een menigte, die inmiddels nog groter was geworden,in dat soort situaties gaat doen, midden in het donker op een hele drukke weg. We konden verder toch ook niks doen en kozen voor onze veiligheid. Hopelijk was het niet al te ernstig voor die bestuurders. Als de taxi een halve meter verder was gereden hadden ze recht door de voorruit gekomen en zou het nog heel anders hebben kunnen aflopen. We zullen het maar aan de kerstengel danken !

(dit was op de heenweg maar ongeveer op de plek waar we onze aanrijding hadden)

Maar de pizza's waren lekker....

De laatste rustdag breng ik dus maar door in het hotel, wel zo veilig. Wat kleding wassen, mn fiets poetsen e.d. en lekker wat eten aan de rand van het zwembad.

Zo zijn zelfs rustdagen soms nog een hele belevenis.

Morgen is het kerst. We hebben het plan om naast een dropje bushcamp op te slaan en dan het kerstdiner te delen met eenieder die er op komt dagen. En dat kunnen er best nog wel veel worden, is de ervaring. We houden in ieder geval rekening met ca 100 man. Wel zo handig met de afwas ! Kunnen ze mooi meehelpen.

Ik wil in ieder geval iedereen een hele goede kerst toewensen, maak ze gezellig en geniet ervan met elkaar. Ik zal het wel missen om met de familie bij elkaar te zijn. Bedankt alvast voor het volgen en voor de leuke reacties die ik krijg. Ook ik kijk daar iedere keer weer naar uit.

hilda

Ik had het verhaal natuurlijk al gehoord, maar ben nog steeds blij dat je het er ongedeerd hebt afgebracht. Ik neem mijn opmerking van vorige week, dat voor jou de auto veiliger is dan de fiets bij deze weer terug. Reizen is spannend, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, zowel op de fiets als in een taxi.Gelukkig loopt het steeds goed af, maar doe toch maar extra voorzichtig de laatste 5 weken. Ik spreek je vanavond weer. Love you.

Marcella

Lieve Ron , Vraag maar aan die engel of hij nog een paar weekjes kan blijven. Je zal wel geschrokken zijn zeg!! Gelukkig hebben jullie niets, en kunnen jullie weer verder.
Wij wensen jou ook een hele goede kerst (fiets) dag en zullen jou ook zeker missen hoor! Liefs mam

Eric

Hoi Ron,
Goede kerst

gr Eric

Chris

Hoi Ron,

Prachtige verhalen, erg leuk om te lezen. Je bent een hele mooie ervaring rijker. Hou je haaks, prettige kerstdagen (zal wel roadkill of bushmeat worden ipv kalkoen :-)) en geniet er nog lekker van.

Gr Chris

Wil verlaan

Hoi Ron, veel te beleven daar in donder afrika een aparte kerst daar maar wel een belevelis. Op naar de volgende luttele kilometers . Wil en Anja verlaan.

Cor Jonker

wist niet dat ze bij de bushcamp dropjes verkopen..
Zal je maar gebeuren dat je na 5500 km fietsen gewond raakt door een taxirit. staat slecht op je resume.
Hopelijk toch een beetje kerstgevoel en sterkte weer op de fiets. Veel plezier. Leuke verslagen volg ze alle dagen.

joke jonker

Blijf maar geloven in engelbewaarders.
Wat een ervaring deze trip.
We vinden je verhalen leuk om te lezen.
Maak er een beste kerstfietsdag van.

Karen

Fijne (fiets)kerstdagen toegewenst. Ook voor Hilda en de jongens.
Groet Karen

Peter en Dorien

Bonjour dioula,
Eindelijk een berichtje van je allerleukste schoonzus haha..... Leuk om de verhalen te lezen en vooral de foto's te zien. Hoe gaat het met de conditie? Hebben ze daar ook een GoodforYou? Wens je fijne kerstdagen toe. Wij schuiven morgen aan bij je ouders en dat is altijd verrassend lekker!!!! Wat eet jij (moest ik van Peter vragen hoor). Nou, succes morgen op de fiets of zit je weer in de bus (moest ik ook van Peter vragen) Peet is trots op je hoor!!! Ron, drie dikke kussen van het thuisfront XxX Peter en Dorien

Peter en Dorien

Bonjour dioula,

Nog bedankt voor de orginele kaart, heel leuk!
A vedaci

Peter et Dorien

Frans Jonker

Wow sounds like quite the taxi-ride! Did you get a discount? or did you tip better because of the added adventure?

Sounds like you're doing well, and ride to get back on the bike. Right now its about 4pm here and Janis and I are headed to Rebne's house for the big turkey dinner.

Hope, eventhough you're far from home, that you have a wonderful Christmas! Definitely one to remember.

We just dropped Elliott off at the airport and he is headed back home to Toronto. I still have an entire week off, so I too will get back on the bike. Time to start traing for the Tour de Victoria!

All the best to you buddy and of course:

MERRY CHRISTMAS!!

Ruud

Ron,

Plezierige dagen en je beleeft in ieder geval genoeg.
Pas goed op jezelf en succes.

Ruud

Chris L

Hey Ron
avonturen tijdens een avontuur is wel bijzonder.
op de fiets is het al gevaarlijk genoeg en dat krijg je dat met de een taxi.
Wat een geweldige ervaring moet dit alles zijn, kan je wel een boek over schrijven.

doe verder voorzichtig.

gr chris l.

Mariëtte Koedijk

Ha die Ron,

Geweldig om je verhalen te lezen en de foto's te zien, maar nog meer dat het nog steeds goed met je gaat. Pas goed op jezelf en geniet.

Groeten,
Mariëtte

Rene

Nou Ron, Ik hoop dat de kalkoen lekker gesmaakt heeft met de Kerst.
Heb je al vuurwerk gekocht voor oud en nieuw?
goede jaarwisseling en tot in 2012